موتور سیکلت یاماها آیروکس با طراحی جذاب و خاص، مخصوصاً برای رانندگانی که به دنبال موتور سیکلتی برای استفاده در شهر و مسافرت درون شهری هستند، بسیار مناسب است. رینگ آلومینیومی اسپرت، به موتور سیکلت یاماها ایروکس، زیبایی و جذابیت بیشتری بخشیده است.
در این مقاله، به بررسی و برخی از ویژگیهای موتور سیکلت ایروکس پرداخته میشود.
طراحی موتور سیکلت Yamaha – AEROX کاملاً اسپرت و جذاب در دو نسل مختلف در حال حاضر در ایران خرید و فروش می شود. طراحان Yamaha برای این موتور از خطوط شکسته و چراغهایی خشن در جلو و عقب استفاده کردهاند تا ظاهری جوان پسند و خلاقانه به آن بخشند. همچنین، فلاپهای جلو با طراحی مشابه حرف V نیز از ویژگیهای ظاهری این موتور هستند. در کل، ظاهر Yamaha – AEROX 155 (ABS) بسیار متفاوت و جذاب است و باعث میشود این موتور در نگاه اول برای بسیاری از علاقهمندان به موتورسیکلت جذاب باشد.
مدل Yamaha Aerox با طیف گستردهای از رنگهای جذاب در بازار عرضه میشود، اما تفاوت در رنگها بین مدلهای تایلندی و اندونزیایی ممکن است باعث ایجاد اختلاف در قیمت شود. اروکس با حدود ۱۴ رنگ مختلف در دسترس است.
در طراحی بدنه، ایروکس با یک شاسی بسیار سبک و مستحکم ساخته شده است. این شاسی از جنس فولادی است و باعث شده است که وزن کلی موتور به 110 کیلوگرم برسد. به همین دلیل، ایروکس بسیار مناسب برای سواری در شهر و ترافیک شلوغ است. همچنین، این موتور با یک ترمز جلو دیسکی ۲۶۰ میلیمتری و یک ترمز عقب دیسکی ۲۲۲ میلیمتری مجهز شده است که قدرت ترمزگیری خوبی را در سرعتهای بالا ارائه میدهد.
ایروکس یک موتور شهری با پیشرانه تک سیلندر 4 زمانه 150 سی سی و وزن خالص 110 کیلوگرم و توان خروجی 14.7اسب بخار در دور موتور 8000 و گشتاور 13.7 نیوتن متر در دور موتور 6500 را دارد.، قادر به رسیدن به سرعت بالا در کوتاه ترین زمان ممکن است. این موتور سیکلت با داشتن سیستم کنترل الکترونیکی EFI، توانایی بالایی در کنترل سرعت و شتاب را دارد. سیستم ترمز ABS و توزیع الکترونیکی نیز امکان کنترل بهتر بر روی موتور را فراهم میکند.
میزان مصرف سوخت در موتور سیکلت یاماها آیروکس 155 تقریباً 2.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است و حداکثر سرعت آن برابر با 120 کیلومتر بر ساعت میباشد.
ایروکس با طراحی مدرن و خاص خودش، به عنوان یکی از بهترین موتورهای جمع و جور و شیک برای استفاده در شهر شناخته شده است.
یاماها آیروکس ۱۵۵ سی سی با چرخ های آلومینیومی جلو و عقب طراحی شده است که هر دو به شکل ۳ پره دو بدنه هستند. چرخ جلو با تایرهای ۱۱۰/۸۰ و رینگ ۱۴ ارائه شده و چرخ عقب نیز با تایرهای ۱۴۰/۷۰ و رینگ ۱۴ مجهز شده است. سیستم تعلیق جلو شامل یک چنگال تلسکوپی یا دوقلو است و سیستم تعلیق عقب یک واحد چرخشی است. در نسخه R، یک شوک عقب زیر مخزن نصب شده است. سیستم ترمز جلو با ترمز دیسکی و سیستم ترمز عقب با ترمز کاسهای گرفتار توپی (داخلی) مجهز شده است.
ایروکس با موتور ۱۵۰ سی سی و با توان 14.7اسب بخار، توانسته است نیازهای رانندگان در جادههای شهری را برآورده کند.
با قرار دادن سیستم استارتر الکتریکی، ایروکس بسیار آسان برای روشن کردن شده و نیازی به استفاده از کلید و سوئیچ نیست.
این موتور دارای کیلومتر شمار دیجیتالی است که اطلاعاتی از جمله آمپرها، سرعت، مسافت طی شده، ساعت و میزان سوخت باقیمانده را به نمایش میگذارد. ایروکس با داشتن فناوریهای مدرنی مانند سیستم جلوگیری از قفل کردن چرخ و سیستم ترمز ABS، توانسته است امنیت رانندگان را بهبود بخشد.
آیروکس ۱۵۵ دارای یک فضای داشبورد است که شامل یک شارژر فندکی و یک فضای کوچک برای قرار دادن گوشی همراه میباشد.
یکی از مهمترین نقاط ضعف ایروکس، قیمت بالای آن است. قیمت این موتور در بازار ایران از ۱۷۰ میلیون تومان شروع میشود و به بالای ۲۳۰ میلیون تومان هم میرسد که برای بسیاری از افراد قابل دسترس نیست.
با توجه به طراحی شهری ایروکس و کمتر بودن نفوذ خود در برابر باد، این موتور برای استفاده در بلندرترین مناطق و جادههای دور از شهر، مناسب نیست.