یکی از مدلهای موتورسیکلت که در بین علاقهمندان به موتورسیکلت در کشور ما که استقبال زیادی دارد، سوزوکی بی کینگ (Suzuki B King) میباشد. در ابتدا قرار نبود که موتور بی کینگ، با طراحی تهاجمی و خشن خود تولید شود. در ادامه به نقد و بررسی این موتورسیکلت در رده استریتفایتر، که در کشور ژاپن محبوب و جذاب است، میپردازیم.
سوزوکی هدف داشت که این موتورسیکلت را به عنوان “پادشاه موتورسیکلتها” مطرح کند و حرف “B” نمایانگر نام تجاری سوزوکی برای این موتورسیکلت بود. بعضی از مردم B را به عنوان مخفف Boost به معنای تقویت میشناسند. برخی دیگر آن را از Block Beauty به معنای بلوک زیبا برای استایل خارقالعاده آن میدانند. همچنین، برخی از افراد آن را به طور وحشی یا به عنوان Beast (جانور) میشناسند. با این حال، سوزوکی بی کینگ به طرز عجیب و جذاب تمام نظرات را به خود جلب کرده است.
سوزوکی بی کینگ؛ از ایده تا خط تولید
بی کینگ اولین بار به عنوان یک موتورسیکلت کانسپت در سال ۲۰۰۰ معرفی شد. این ایده با نسخهای سوپرشارژ از مدل هایابوسا تجهیز شده بود و ابتدا سوزوکی آن را فقط به عنوان یک نمونه نمایشی در نظر گرفت.
در زمان معرفی، این موتورسیکلت انتقاداتی را به دنبال داشت. زیرا ظاهری پیشرفتهتر از زمان خود داشت و همچنین در ابتدا، سوزوکی هیچ برنامهای برای تولید بی کینگ نداشت؛ زیرا تصمیم به عرضه یک موتورسیکلت استریتفایتر با همان توانایی های هایابوسا را صحیح نمیدانست. درنهایت سوزوکی بی کینگ در آزمونهای پایداری بهتر از انتظار عمل کرد و این موتورسیکلت که برنامه ای برای تولید آن وجود نداشت، وارد بازار شد. در سال ۲۰۰۸، پس از توقف تولید GSX1400، نسخه تجاری بی کینگ معرفی شد و از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ تولید شد.
بیشتر بخوانید : معرفی پیست های معروف موتور سواری در تهران، شیراز و اصفهان
طراحی موتور سوزوکی بی کینگ
سوزوکی بی کینگ دارای ظاهری بسیار جسور و خشن است که اگرچه در ابتدا نتواسنت توجهات را به خود جلب کند، اما به مرور زمان توانست نقد و نظر علاقهمندان را به خود جلب کند. لامپ جلویی بزرگ با طراحی کلی شبیه به یک کلاه ایمنی، باک بزرگ ، رادیاتور عریض و پانلهای بدنه با طراحی شارپ، این موتورسیکلت را به یک نماد ترسناک در نگاه اول تبدیل کردهاند.
یکی از خصوصیات بصری منحصر به فرد و جذاب سوزوکی بی کینگ، حضور سر اگزوزهای آن است که به زیبایی چشمگیری از زیر زین برون آمدهاند. علیرغم داشتن طراحی خشن، سوزوکی بی کینگ با ارگونومی استثنایی طراحی شده است تا به راننده لذت کافی ببخشد و به او خستگی وارد نکند. میتوان حدس زد که ارتفاع کم زین آن، راحتی راننده را برای شروع، توقف و مانور دادن با آن فراهم میکند. سوزوکی بی کینگ بیشتر به یک موتورسیکلت اسپرت تورینگ شباهت دارد و به همین دلیل، موقعیت نشستن راننده را به حالت عمودی نزدیک میکند. با توجه به این ویژگی، سوزوکی بی کینگ نه تنها برای سفرهای خارج از شهر مناسب است بلکه در رانندگی شهری هم راننده را خسته نمیکند.
مشخصات فنی سوزوکی بی کینگ
همانطور که اشاره شد، سوزوکی بی کینگ در نسخه کانسپت به یک پیشرانه سوپرشارژ از مدل هایابوسا مجهز بود. اما در یک تصمیم ناامیدکننده، Suzuki در نسخه تولیدی سوپرشارژر را حذف کرد و سوزوکی بی کینگ با همان پیشرانه معمولی نسل دوم هایابوسا به بازار عرضه شد. با وجود ناخوشایندی برخی طرفداران نسبت به این تصمیم، اما با توجه به اینکه هایابوسا در گذشته به عنوان سریعترین موتورسیکلت تولیدی جهان شناخته میشد، B-King با پیشرانه معمولی و بدون سوپرشارژ هایابوسا، از نظر قدرت و سرعت هیچ کاستی نداشت و به عنوان یکی از موتورسیکلتهای قدرتمند زمان خود شناخته میشد.
این هیولا با یک پیشرانه 1340cc، چهار سیلندر خطی 16 سوپاپ و توان 181 اسب بخار، می تواند 9500 دور در دقیقه و 146 نیوتن متر گشتاور ایجاد کند. شتاب صفر تا صد این موتورسیکلت هیولایی فقط ۲.۷ ثانیه طول میکشد. این پیشرانه مشابه با پیشرانه نسل دوم هایابوسا سال ۲۰۰۸ می باشد، اما در سوزوکی بی کینگ سیستم اگزوز و ورود هوا تغییراتی داشته است. توان این موتور به وسیله یک گیربکس شش سرعته و زنجیر به چرخ عقب منتقل میشود و این امکان را فراهم میکند که سرعتی تا ۲۵۴ کیلومتر بر ساعت برای موتورسیکلت بهدست آید.
ابعاد سوزوکی بی کینگ به طول ۲۲۲۰ میلیمتر، عرض ۸۰۰ میلیمتر و ارتفاع ۱۰۸۵ میلیمتر میرسد و فاصله بین دو محور آن ۱۵۲۵ میلیمتر است. فاصله زین این موتورسیکلت از زمین نیز ۸۰۵ میلیمتر است. وزن خشک سوزوکی بی کینگ اعلام شده ۲۳۵ کیلوگرم است که با مایعات (روغن، بنزین و آب رادیات) به ۲۶۲ کیلوگرم میرسد. حجم باک بنزین آن ۱۶.۵ لیتر است، که به این معناست که شما با یک باک پر از بنزین میتوانید حدود ۲۶۶ کیلومتر بدون توقف طی کنید. البته این مقدار به شرایط رانندگی، نوع سوخت و وضعیت موتور وابسته است و ممکن است متغیر باشد.
خرید کلاه و تجهیزات ایمنی از فروشگاه شیراز ویو |
تجربه موتورسواری با سوزوکی بی کینگ
همانطور که اشاره شده، برخلاف شباهت پیشرانه های سوزوکی بی کینگ و Hayabusa، کمپانی سوزوکی سیستم اگزوز و ورود هوای این موتور را در مدل بی کینگ تغییر داده تا عملکرد آرامتری ارائه دهد، اما صدای پیشرانه با Hayabusa تفاوت زیادی ندارد. سوزوکی بی کینگ یک موتورسیکلت چابک است و در هر دور موتور و در هر دنده از شش دنده، قدرت مورد نیاز را فراهم میکند. با ارتفاع زین از زمین به اندازه ۸۰۵ میلیمتر و جاپاییها و فرمان بلند، راکب از سطح بالایی از راحتی و مهندسی بهرهمند خواهد شد. در سوزوکی بی کینگ از یک فریم آلومینیومی فورجکاری شده پیشرفته استفاده شده که تعادل و استحکام موتورسیکلت را بهبود میبخشد. وزن خشک ۲۳۵ کیلوگرمی این موتورسیکلت باعث احساس بزرگی و سنگینی در پیچها میشود، اما به همراه پایداری بالا و قابلیت مانور دادن آسانی فراهم میکند.
قدرت فوقالعاده سوزوکی بی کینگ ممکن است آن را برای مصارف شهری کمی غیرمناسب کند اما هنگامی که راکب بر روی بزرگراه قرار میگیرد، حیوان وحشی زیر پوست این هیولا آزاد خواهد شد. با این حال، سوزوکی بی کینگ به عنوان یک گزینه عالی برای اجرای حرکات نمایشی مانند تکچرخ زدن شناخته میشود، در مقابل این موتور برای مسابقات درگ مناسب نمیباشد.
قابلیتهای موتورسیکلت سوزوکی بی کینگ
یکی از خصوصیتهای هوشمندانه سوزوکی بی کینگ، امکان انتخاب حالتهای رانندگی مختلف است. این سیستم با تغییرات در تحویل سوخت و زمانبندی جرقهزنی پیشرانه، دو حالت A و B را برای رانندگان فراهم میکند.
حالت A که حالت پیشفرض است، برای رانندگان تازهکار مناسب نیست و توصیه میشود که رانندگان حرفهای که توانایی کنترل کامل بی کینگ را دارند از این حالت استفاده کنند. حالت B، به محدود کردن قدرت پیشرانه به ۱۱۴ اسب بخار میپردازد که برای رانندگان تازهکار یک تجربه کمی ترسناک را فراهم میکند و همچنین در شرایط بارانی نیز مفید است. بهطورکلی، سوزوکی بی کینگ یک موتورسیکلت فوقالعاده هیجانانگیز است که هر موتورسواری باید رانندگی با آن را تجربه کند. ممکن است تنها نقد آن به اندازه بزرگ و وزن سنگین آن باشد که میتواند برای افراد تازهکار و افراد کوتاهقد دشوار باشد.
مشخصات فنی موتور سوزوکی بی کینگ
نام موتور | سوزوکی بی کینگ |
پیشرانه | ۱.۳ لیتری چهار سیلندر |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
سیستم خنککننده | آب خنک |
سیستم سوخت | انژکتوری |
قدرت | ۱۸۱ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۶ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته |
ظرفیت باک | ۱۶.۵ لیتر |
وزن خشک | ۲۳۵ کیلوگرم |
فاصله محوری | ۱,۵۲۵ میلیمتر |
طول | ۲,۲۲۰ میلیمتر |
عرض | ۸۰۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۰۸۵ میلیمتر |
حداکثر سرعت | ۲۵۴ کیلومتر/ساعت |
لورم ایپسوم