سیستمهای ترمز هیدرولیک عمدتاً در ترمزهای دیسکی مورد استفاده قرار میگیرند و این نوع ترمزها در بیشتر موتورهای مدرن دیده میشوند . از منظر نظری، ترمزهای هیدرولیک به عنوان یک سامانه آببندی عمل میکنند. هنگامی که فشاری به اهرم ترمز وارد میشود، مایع موجود در مخزن نگهدارنده روغن ترمز به سمت پشت پیستونهای ترمز میرود. لنتهای ترمز به سوی دیسک حرکت کرده و فشار به دیسک وارد شده و منجر به کاهش سرعت خودرو میشود.
البته به صورت نظری، فرآیند انتقال روغن ترمز و کاهش سرعت موتور به این سهولت انجام میشود و در نهایت وسیله نقلیه متوقف میشود. در ادامه این متن از سایت شیراز ویو، مرکز خرید آنلاین لوازم یدکی موتورسیکلت، همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره نحوه تعویض روغن ترمز موتور در سیکلتهای دیسکی را کسب کنید.
آشنایی با فرآیند ترمز گیری دیسکی
چند نکته بسیار حیاتی وجود دارد که اختلاف بین نظریه و عمل این فرایند ایجاد میکند:
این سیستم ۱۰۰ درصد مهر و موم ندارد، فضاهایی برای نفوذ هوا وجود دارد.
ممکن است در روغن کمی آب یا هوا وجود داشته باشد.
روغن ترمز هیدروسکوپیک است و آب را جذب میکند.
پس از گذشت مدتی، روغن ترمز قدیمی شما ممکن است مقداری آب را جذب کند که ممکن است رطوبت یا بخار باشد.
در لنتها، اصطکاک ترمز به معنای آن است که همه چیز بسیار گرم میشود. حرارت آن به قدری است که اگر آب در آنجا حضور داشته باشد، قطعاً جوش میآید.
در برخی حالات، روغن ترمز نیز در آنجا حضور دارد و با افزایش حرارت بخار میشود که در صورت قرار گرفتن بین دیسک و ترمز، باعث از بین رفتن ترمز میشود.
بنابراین، اگر ترمزهای موتورسیکلت قدرتمند باشند، این به این معناست که فرآیند ترمز گیری به درستی انجام شده و هیچ نشتی وجود ندارد. اما در صورتی که لنت نرم و اسفنجی شود، احتمالاً به دلیل نشت مایع، لنتهای ترمز فرسوده یا از بین رفتهاند.
مراقب تغییر رنگ روغن ترمز باشید.
همواره بهتر است که بدون توجه به کیلومترهای طی شده، به طور منظم روغن ترمز خود را بررسی کنید. یکی از نکات مهم که نیاز به بررسی دقیق و کوتاهمدت دارد، تغییرات قابل توجه در رنگ روغن ترمز است. بسیاری از مخازن روغن ترمز شفاف هستند و درون آنها به آسانی قابل مشاهده است. برخی دیگر از روغن ترمزها یک پنجره دید کوچک دارند تا بتوانید رنگ مایع و سطح آن را ببینید. اگر مایعی که شفاف، کهربایی یا سبز رنگ، شروع به تیره و کدر شدن کرد، نشان از آلودگی دارد و زمان تعویض آن رسیده است.
دات ریتینگ (DOT Rating)، جزئیات اساسی هستند.
درپوش اکثر مخازن روغن ترمز، دستورالعملی خواهید دید که به شما میگوید حتما از یک مایع با درجه بندی خاص یا DOT استفاده کنید. سیستم رتبهبندی DOT، یک استاندارد از وزارت حمل و نقل ایالات متحده است. کل سیستم ترمز شما به گونهای طراحی شده است که فقط با یک نوع مایع خاص کار کند. اهمیت ندارد که تعمیرکار معتبر شما به چه شکلی از دات ریتینگ استفاده میکند، روغن ترمز مناسب برای موتورسیکلت شما همان مایعی است که عدد DOT حک شده بر روی درپوش مخزن روغن اعلام میکند.
در همین راستا، روغن ترمز با برچسبهای مسابقهای، خیابانی، خاکی و غیره، روغن بهتری برای موتور شما نخواهد بود. روغن ترمزهای مسابقهای عموماً در برابر گرما مقاومتر هستند، اما یک نکته مهم که درباره آن باید توجه داشته باشید، عمر محدود این نوع روغنها نسبت به روغن ترمزهای دیگر است. این نوع روغن ترمزها معمولاً برای تیمهای مسابقهای مناسب است که روزانه مایعات درون موتور را تعویض و سرویس میدهند، اما استفاده از آنها برای موتورهای سیکلت خیابانی که به سرویس زیادی نیاز ندارند، کاملاً نادرست است.
نشت ترمز!!چه عاملی منجر به وقوع این مشکل میشود؟
در حال حاضر، بسیاری از سیستمهای ترمز موتورسیکلتها از ترمز ضد قفل یا به عبارتی ترمز ABS استفاده میکنند. قصد نداریم که این مسئله را پیچیده کنیم، فقط باید بدانید که این سیستم بسیار حساس است و با وجود برنامهریزی و با سیستم کامپیوتری عمل میکند. یک حرکت نادرست میتواند باعث خرابی این سیستم شود و شما را مجبور به تحویل موتورسیکلت به یک تکنسین متخصص میکند تا این مشکل را برای شما برطرف کند.
آموزش تعویض روغن ترمز دیسکی موتورسیکلت
درباره سیستمهای معمولی ترمز گیری اطلاعاتی ارائه کردیم که ممکن است برای شما مفید باشد. ارزش دانستن چگونگی عملکرد سیستم ترمز معمولی و تعویض روغن ترمز بسیار است، بنابراین بیایید به بررسی نحوه عملکرد سیستم ترمز معمولی و تغییر روغن ترمز بپردازیم. اولین نکته این است که روغن ترمز دارای خاصیت خورندگی بالاست و هنگام انجام کار، استفاده از دستکش توصیه میشود. همچنین، دقت به کار اهمیت دارد، زیرا رنگ و پوششهای فلزی را نیز تمیز میکند.
در حین انجام کار، به نشت روغن ترمز دقت کنید و همیشه آب داغ در دسترس باشد. از پارچه نیز برای پاک کردن روغن از زمین و یا قطعات استفاده کنید. هنگام اتمام کار، حتی اگر فکر کنید که هیچ چیزی نریختهاید، بهتر است منطقه کار را با آب تمیز کنید تا هیچ آلودگی باقی نماند.
یک سیستم ترمز هیدرولیک شامل یک سیلندر اصلی است که معمولاً در یک اهرم جای گرفته است. این اهرم شامل یک سیلندر و پیستونی است که توسط پدال ترمز فشرده میشود. فشردن اهرم، روغن را به سمت پایین خط در مقابل پشت پیستونهای کالیپر ترمز که روی لنتها عمل میکنند، فشار میدهد. در تئوری، روغن ترمز قابل فشرده شدن نیست، بنابراین اهرمی که اعمال میکنید، باعث تقویت آن میشود و در نقطه برخورد لنتها با دیسک، به نیروی ترمز تبدیل میشود و ایجاد اصطکاک موجب تولید گرما میشود.
دیگران چه میخوانند : زمان مناسب تعویض قطعات موتور سیکلت
چرا باید روغن ترمز را تعویض کرد؟
بنابراین، اگر نکته این است که روغن ترمز قدیمی خود را با روغن موتور تازه تعویض کنید و ترمزهای خود را در بهترین وضع نگه دارید، چگونه مایع موجود را از یک سیستم حذف میکنید؟ برای خروج مایع قدیمی از سیستم روغن رسانی ترمز، باید همزمان با فشار دادن اهرم ترمز، محل خروج ترمز را نیز باز کنید که مشابه یک سیستم بسته روی مخزن روغن قرار دارد. پیش از اینکه اهرم را رها کنید، فراموش نکنید که خروجی روغن را دوباره سفت کنید تا هوا به سیستم روغن رسانی نخورد.
حواستان به سطح روغن باشد
در این حالت که ترمز را میفشارید، روغن به پمپاژ ادامه میدهد و مایع قدیمی همچنان در حرکت است، سطح مایع در مخزن ترمز شما کاهش مییابد. بنابراین فردی که مسئول فشار دادن اهرم است باید سطح مایع مخزن را نیز تحت نظر داشته باشد و در صورت نیاز مخزن را با مایع تازه پر کند. زیرا اگر سطح سیال در مخزن بیش از حد کاهش یابد، هوا وارد سیستم خواهد شد و باز هم باید از ابتدا دوباره فرایند را انجام دهید تا هوا خارج شود. معمولاً علائم “کم” (LOW) و “پر” (FULL) روی مخزن روغن وجود دارد. در نظر داشته باشید که مخزن را بیش از حد پر نکنید، در غیر این صورت هنگام تعویض درپوش مخزن، روغن سرریز خواهد شد.
اگر این اولین باری است که این فرآیند را انجام میدهید، بهتر است در محلی که روغن موتور خارج میشود یک پارچه بگذارید. حتماً هواگیری را انجام دهید و مطمئن شوید که مشکلی وجود ندارد. احتمالاً ممکن است یک مقدار روغن را ضایع کنید، اما این مشکل ساز نیست. بنابراین بهتر است یک مقدار روغن اضافه به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز از آن برای جبران روغن از دست رفته استفاده کنید. این فرآیند نیاز به دقت دارد و باید فرمان را به جهات مختلفی بچرخانید. احتمالاً کمی هوا هم در سیستم روغن رسانی باقی میماند که نیاز به تکرار فرآیند دارد. این کار ممکن است با کمی چربی و خستگی همراه باشد، اما زمانی که همه چیز را درست انجام دادید، بسیار رضایت بخش خواهد بود.
نکاتی برای خالی کردن روغن ترمز
حین انجام عملیات تخلیه ترمز، به یاد داشته باشید که درزگیرهای درپوش مخزن و همچنین خروجی روغن با روغن مسدود میشوند. پس از انجام کار، به دقت از نظر نشتی این قسمتها را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که همه چیز به درستی بسته و خشک شده باشد. پس از دو یا سه روز، مجدداً همه جوانب را بررسی نمایید. یکی از چالشهای مرتبط با تعویض روغن ترمز، حبابهای هوا در داخل روغن است. پرسشی که مطرح شود، این است که آیا شما به اندازه کافی صبور هستید تا منتظر خروج آخرین حبابهای هوا از روغن باشید و سیستم بدون نقصی را ایجاد کنید.
لطفاً به یاد داشته باشید که کیفیت روغن ترمز مورد استفاده بسیار حیاتی است و تأثیر زیادی بر روی عملکرد ترمز و توقف خودرو دارد. روغنهای ناکیفیت بعد از مدت کوتاهی به صورت چسبناک تبدیل میشوند که برای سیستم ترمز بسیار ضروری و خطرناک است و در طولانی مدت، هزینههای قابل توجهی را به وجود خواهد آورد. از طرف دیگر، روغنهای با کیفیت عالی نه تنها دارای عمر طولانی هستند، بلکه در مقابل دمای بالا نیز مقاوم میباشند و بهبود چشمگیری در عملکرد ترمز را به ارمغان میآورند. هنگام خرید روغن ترمز، به نمره دات هم توجه کنید تا اطمینان حاصل شود که مناسب موتور سیکلت شما میباشد.
کلام پایانی
در این نوشته از وبلاگ شیراز ویو، همراه شما کاربران گرامی بودیم و روش تعویض روغن ترمز دیسکی موتور سیکلت را به شما آموختیم. برای اجرای بهترین تعویض روغن موتور، توصیه میشود که از ابزارهای لازم بهرهمند شوید که معمولاً در دسترس هر فردی هستند. به منظور بهرهمندی کامل از نتیجه کار، هواگیری را به دقت انجام داده و رسوباتی که در خروجی روغن ایجاد میشود را نیز به دقت پاک کنید تا تا زمانی که هیچ آلایشی مشاهده نشود. اگر با فرآیند صحیح و دقیق تعویض روغن ترمز موتور آشنا نیستید و ابزارهای لازم را در دست ندارید، توصیه میشود که از کمک یک تعمیرکار حرفهای بهرهمند شوید.
دیدگاهی در مورد “زمان تعویض روغن ترمز موتورسیکلت”